Svar: Transport i bus
13. oktober 2009
Alder:
12 mdr.
Kære Mor
Det lyder dejligt med en skiferie :)
Med hensyn til transport i bus, så er reglen ligesom i almindelig personbil, at hvis der er en sikkerhedssele, skal den anvendes. I busser uden seler er der ikke krav om fastspænding.
Med hensyn til børn under 3 år og fastspænding i busser, hvor der er seler er reglerne her:
"Hvis der er særligt sikkerhedsudstyr (f.eks. barnestole) i bussen, skal børn under 3 år anvende det. Hvis ikke, behøver børn under 3 år ikke være spændt fast.
Børn under 3 år kan spændes fast i bussens hoftesele, hvis der ikke er særligt sikkerhedsudstyr til rådighed. Det er bedre end at sidde løst" Citat, Rådet for Større Færdselssikkerhed.
Bussen er et meget sikkert transportmiddel. Det er yderst sjældent, at børn kommer til skade i busser. Det skyldes blandt andet at busser ikke så let mister fart ved en kollision.
Hvis I mulighed for at medbringe eller leje sikkerhedsudstyr, er det naturligvis en fordel - her tænker jeg på en barnestol. Vær her opmærksom på at stolen skal være godkendt til montering i hoftesele, hvis der er siddeplads med hoftesele i bussen.
Jeg håber du kan bruge dette videre :)
Rigtig god rejse.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske