Svar: Transport i bus

13. oktober 2009

Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Transport og ferie.

Kære Mor

Det lyder dejligt med en skiferie :)

Med hensyn til transport i bus, så er reglen ligesom i almindelig personbil, at hvis der er en sikkerhedssele, skal den anvendes. I busser uden seler er der ikke krav om fastspænding.

Med hensyn til børn under 3 år og fastspænding i busser, hvor der er seler er reglerne her:

"Hvis der er særligt sikkerhedsudstyr (f.eks. barnestole) i bussen, skal børn under 3 år anvende det. Hvis ikke, behøver børn under 3 år ikke være spændt fast.

Børn under 3 år kan spændes fast i bussens hoftesele, hvis der ikke er særligt ...

Annonce

... sikkerhedsudstyr til rådighed. Det er bedre end at sidde løst" Citat, Rådet for Større Færdselssikkerhed.

Bussen er et meget sikkert transportmiddel. Det er yderst sjældent, at børn kommer til skade i busser. Det skyldes blandt andet at busser ikke så let mister fart ved en kollision.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvis I mulighed for at medbringe eller leje sikkerhedsudstyr, er det naturligvis en fordel - her tænker jeg på en barnestol. Vær her opmærksom på at stolen skal være godkendt til montering i hoftesele, hvis der er siddeplads med hoftesele i bussen.

Jeg håber du kan bruge dette videre :)

Rigtig god rejse.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om transport og ferie:

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Rosiner

Børn under 3 år må gerne spise rosiner, men ikke i ubegrænsede mængder. Det anbefales at børn under 3 år max spiser 50 gram rosiner om ugen.

Rosiner indeholder en svampegift, som hedder Ochratoksin A. Dette tåler barnet kun i meget små mængder. Det er det totale indtag over en længere periode der betyder noget. Derfor sker der ikke noget ved, hvis barnet spiser mange rosiner en dag og i dagene derefter ikke spiser rosiner.

Svampegiften findes også i økologiske...

Læs mere i Babylex

Savl

Alle babyer savler, men nogen savler meget og andre lidt.

Spædbørn og småbørn savler ofte meget, de danner mere mundvand end vi voksne gør og putter ofte også fingrene i munden. Der sker også nogle enzymændringer i barnets spyt, som gør at barnet kan savle mere i perioder. Og i perioder, hvor barnet f.eks. får tænder, vil det ofte også savle mere.

I de periode hvor barnet savler meget kan det være en god idé at bruge en savlesmæk. Til små børn er en blød af frotté...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar til min ældste søn og hans spørgsmål om ’bierne og blomsterne’. Vi har læst et par bøger sammen, han grinede rigtig meget … men fik stillet sin nysgerrighed!

Det var en rigtig god idé at læse bøger sammen, for du har jo fuldstændig ret: Det kan være grænseoverskridende for både barn og voksen af snakke om den slags sammen, mens en bog oplyser nøgternt og godt. Intimsfæren bevares intakt, genialt!